Uczestnicy programu

27
11/2013

Unimog BlueTec 6: nowo zaprojektowany profesjonalny nośnik narzędzi

kategorie: ZRÓWNOWAŻONY TRANSPORT, EKOLOGIA, BEZPIECZEŃSTWO

  • Uniwersalny i zarazem specjalistyczny: bardziej przyjazny środowisku, efektywniejszy, mocniejszy
  • Światowa premiera Easydrive: nowego hydrostycznego napędu jezdnego do zastosowań wymagających precyzji
  • Kabina o zwiększonej widoczności – nowoczesny design i nowy układ elementów obsługowych
  • Nowoczesne silniki BlueEfficiency Power cztero- i sześciocylindrowe, o mocy od 115 kW (156 KM) do 220 kW (299 KM), oszczędniejsze nawet o trzy procent
  • Bogaty pakiet bezpieczeństwa
  • „Szyte na miarę” usługi serwisowe i finansowe

Nowy Unimog jest już gotowy. Pierwsze egzemplarze Unimogów z zaprezentowanej wiosną tego roku generacji BlueTec 6, wyposażonej w silniki Euro VI i inne innowacje techniczne, zostały już dostarczone klientom.

Jest bardziej przyjazny środowisku, efektywniejszy i mocniejszy – takimi cechami odznacza się nowa generacja nośników narzędzi Unimog. Widocznym symbolem postępu technicznego jest tu supernowoczesna kabina o zwiększonej widoczności, w której zastosowano ważne innowacje w zakresie wyposażenia zewnętrznego i wnętrza. Z dużym uznaniem w oczach fachowców spotkało się nadzwyczajne technologiczne osiągnięcie naszych konstruktorów: silniki, spełniające teraz wymogi unijnej normy Euro VI, udało się doskonale zmieścić w bardzo kompaktowym podwoziu Unimoga. Oprócz nowych silników BlueEfficiency Power, dzięki którym Unimog stał się jeszcze przyjaźniejszy dla środowiska i oszczędniejszy nawet o 3 procent, znacząco ulepszono stanowisko pracy kierowcy, wydajność użytkową pojazdu oraz jego ekonomiczność w całym okresie eksploatacji. Do większej efektywności Unimoga przyczyniają się również nowe układy hydrauliczne – ponownie zwiększono ich wydajność i efektywność. Na uwagę zasługuje światowa premiera podwójnego napędu jezdnego EasyDrive, który umożliwia przełączanie z napędu hydrostatycznego na mechaniczną skrzynię biegów w trakcie jazdy. Wprowadzono nowy, intuicyjny układ elementów obsługowych, który pod licznymi względami zwiększa wygodę kierowcy. Nośniki narzędzi Unimog oferowane są obecnie w ośmiu typach: nowe kompaktowe modele wejściowe U 216 i U 218, będące następcami U 20, a także modele U 318, U 423, U 427, U 430, U 527 i U 530.

Nieprzeciętna konstrukcja w nowej odsłonie

Odnosząca sukcesy zasada konstrukcyjna Unimoga opiera się na jego kompaktowości i zwrotności, przy czym obecnie zalety te wzniesiono na jeszcze wyższy poziom. Zaprojektowane do pracy z osprzętem, nowe Unimogi kontynuują ogólne założenia konstrukcyjne – stanowią kompleksowe rozwiązanie motoryzacyjne cechujące się wręcz legendarną wielozadaniowością i uniwersalnością. Bazę stanowi tu zaawansowany układ jezdny ze stałym napędem na wszystkie koła, o dużym prześwicie uzyskanym dzięki osiom portalowym, służący dużym komfortem jazdy, z możliwością znacznego wykrzyżowania osi i posiadający blokady mechanizmów różnicowych w obu osiach. Uzupełnieniem systemu są cztery przestrzenie do montażu osprzętu i zabudowy, przy czym poszczególne urządzenia mogą być napędzane hydraulicznie, mechanicznie lub elektrycznie. Zwrotność na poziomie samochodu osobowego (średnica zawracania już od 12,60 m) oraz krótki rozstaw osi wynoszący od 2800 mm – dzięki takim właściwościom Unimog doskonale manewruje nawet w bardzo ciasnych miejscach. Kompaktowy i zwrotny Unimog cechuje się także wielką uniwersalnością w eksploatacji. Jego trwałość i solidność przyniosły mu sławę i niezrównaną pozycję samotnego lidera wśród pojazdów użytkowych. Unimog, profesjonalny nośnik narzędzi skonstruowany ponad 60 lat temu i od tamtej pory poddawany wielokrotnym udoskonaleniom, jest zadomowiony wszędzie.

Międzynarodowe partnerstwo – wyjątkowe walory systemu i nośnika narzędzi

Obecnie Unimog ma dla swoich użytkowników na całym świecie odpowiednie napędy i specjalistyczne urządzenia robocze, umożliwiające ponad 1000 zastosowań. Ściśle współpracując z wyspecjalizowanymi producentami zabudów i osprzętu stworzono pojazd o niezwykłej konstrukcji, przeznaczony dla klientów o najrozmaitszych profilach zastosowań, w przeróżnych branżach. Unimog posiada mianowicie cztery przestrzenie do montażu osprzętu i zabudowy – z przodu na znormalizowanej płycie czołowej, z tyłu, między osiami oraz na skrzyni ładunkowej lub na ramie. Urządzenia elektryczne można podłączać do czterech ustandaryzowanych gniazd, umiejscowionych w kabinie oraz na zewnątrz. Istotną nowością w zakresie eksploatacji osprzętu jest obciążalność okuć montażowych z tyłu pojazdu zwiększona o 2,5 t. Ustandaryzowane złącza pozwalają stosować kombinacje kilku urządzeń jednocześnie – ich obsługę bardzo ułatwia nowy, obecnie wyjmowalny joystick wielofunkcyjny. Krótko mówiąc Unimog, specjalnie zaprojektowany jako profesjonalny nośnik narzędzi, odznacza się niezwykłą wielofunkcyjnością i może być eksploatowany przez cały rok.

Przydatność dla rozlicznych branż, uniwersalność w eksploatacji

Przykładowo w zastosowaniach komunalnych: prace letnie (koszenie, mulczowanie, mycie i transport), zimowe (odśnieżanie pługiem i frezarką), logistyka komunalna i prace okresowe, jak rozdrabnianie odpadów drzewnych i przycinanie gałęzi, można wykonywać Unimogiem w zakładach usług komunalnych, w regionalnych zarządach dróg oraz w firmach usługowych. Możliwość wykonywania całkowicie odmiennych zadań tym samym pojazdem przez cały rok to podstawowy aspekt użyteczności i efektywności Unimoga. Poszczególne prace można wykonywać za jednym przejazdem, jak choćby pielęgnacja zieleni przy szosach za pomocą kombinacji składającej się z wysięgnika czołowego, kosiarki do poboczy oraz kosiarki tylnej.

Na Unimogu stosuje się różne kombinacje osprzętu do zimowego utrzymania dróg. Producenci oferują na przykład pługi śnieżne z regulowanym ogranicznikiem odchylenia oraz pługi klinowe o elastycznej geometrii. Nadają się one świetnie do odśnieżania ciasnych powierzchni. Posypywarki do Unimoga oferowane są ze zbiornikiem o pojemności do 4,4 m³, opcjonalnie z wyposażeniem do soli wilgotnej. Frezarki do śniegu napędzane są na Unimogu z przedniego wałka odbioru mocy. Z letnich i zimowych konfiguracji osprzętu i zabudów korzystają liczne zakłady usług komunalnych.

Unimog wyrobił sobie trwałą pozycję również w wielu innych branżach. Sprawdza się bowiem w rozlicznych pracach w energetyce, leśnictwie i rolnictwie, na budowach, na szynach i na lotniskach. Można na nim zamontować żuraw, profilarkę do rowów, termos do przewozu asfaltu czy też wiertarkę – Unimog wszędzie jest w swoim żywiole, i dlatego jest wśród pojazdów użytkowych taki niezwykły. Swoją niezwykłość udowadnia również w kombinowanej eksploatacji na szynach i na drodze: w takim zastosowaniu służy z jednej strony do manewrowania wagonami towarowymi w zakładach przemysłowych, w portach i na stacjach kolejowych, z drugiej zaś do letniego i zimowego utrzymania infrastruktury w powyższych obiektach – poruszając się z prędkością do 90 km/h.

Unimog w zastosowaniach rolniczych: dominującą tendencją w tej branży jest rosnące natężenie transportu. Niemieckie gospodarstwa rolne przewożą rocznie 500 milionów ton towaru na coraz większe odległości, i to zwykle pod dużą presją czasu oraz z naciskiem na ekonomiczność. Poruszając się po polach uprawnych, Unimog nie niszczy podłoża – jedzie przy tym równie pewnie i niezawodnie, jak na szosie, gdzie o jego wielkiej uniwersalności decyduje między innymi prędkość wynosząca 90 km/h (nieograniczona jazda po autostradach). Są też inne obszary zastosowań, między innymi aplikacja środków ochrony roślin przy użyciu specjalnych opryskiwaczy, praca z rozrzutnikiem obornika do dużych powierzchni, praca z kombinacją prasująco-zwijającą, czy też wspomniane już letnie i zimowe utrzymanie dróg.

W branży pożarniczej Unimog ma mocną pozycję na całym świecie, głównie jako wóz gaśniczy do gaszenia pożarów lasu, ale również na obszarach miejskich z ich wąskimi przejazdami, oraz w zakładowych strażach pożarnych. Ponadto Unimog okazuje się nieodzowny w energetyce i leśnictwie. Do jego specjalnych zadań należy tu układanie podziemnych kabli, frezowanie grubych kikutów korzeni czy też zrywka drewna w lesie. Lecz możliwych zadań jest znacznie więcej: szybka naprawa uszkodzonych jezdni w obsadzie jednoosobowej, mycie ścian tuneli, czyszczenie paneli słonecznych, usuwanie plam oleju z nawierzchni, usuwanie oznakowania poziomego na lotniskach i autostradach. Prawie nie istnieje praca, do której Unimog nie oferowałby stosownego rozwiązania.

Nowy standard efektywności

Obecnie – w nowej generacji BlueTec 6 – Unimog wykonuje swoje rozliczne zadania jeszcze lepiej, efektywniej, ergonomiczniej i ekonomiczniej. Nowe, mocne silniki zgodne z normą emisji spalin Euro VI obowiązującą od 1 stycznia 2014; większa wydajność robocza udoskonalonych systemów hydraulicznych VarioPower; nowy hydrostatyczny napęd jezdny EasyDrive; dłuższe odstępy międzyprzeglądowe; niskie koszty serwisowania i utrzymania – dzięki tym zaletom Unimog, pojazd o ponad tysiącu zastosowań, stał się jeszcze przydatniejszy w całorocznej eksploatacji. Nowe Unimogi mają większą ładowność, którą osiągnięto przez zwiększenie dopuszczalnego tonażu i optymalizację masy; dysponują też nową, korzystnie zestopniowaną skrzynią biegów o zwiększonej mocy, która sprzyja efektywności wszelkich prac.

Nowy napęd jezdny EasyDrive

Prawdziwą światową nowością w nośniku narzędzi Unimog jest bezstopniowy napęd jezdny. Hydrostat i mechaniczna skrzynia biegów współpracują ze sobą w taki sposób, że można je przełączać w trakcie jazdy, odpowiednio do aktualnie wykonywanego zadania. W codziennej pracy ogromnie przydaje się nowy, komfortowy tryb Drive-Work. Przykładowo, gdy w trakcie koszenia zostaje ukończony jakiś odcinek robót, dokonuje się przełączenia na mechaniczną skrzynię biegów. Nowy napęd hydrostatyczny Unimoga pozwala na rozwijanie prędkości do 50 km/h – przy czym moc hydrostatyczną zwiększono o 20 procent. Jazda i praca osprzętem na napędzie bezstopniowym zmniejsza głównie zużycie sprzęgła i podwyższa wydajność pracy, natomiast jazda na mechanicznej skrzyni biegów – dzięki optymalnym stopniom sprawności – przynosi oszczędność pod względem zużycia paliwa. Opisywany system obsługuje się wygodnie przełącznikiem na kolumnie kierownicy, joystickiem hydrauliki lub ewentualnie pedałem gazu. EasyDrive sprawia, że kierowca, pracując z osprzętem, może w pełni skupić swoją uwagę na jezdni i równocześnie na powierzchni roboczej, co oznacza najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu obsługi.

Nowa hydraulika robocza: precyzyjna i jeszcze wydajniejsza

Nowa hydraulika robocza pracuje dokładnie i bez szarpnięć – z mocą hydrauliczną zwiększoną o 30 procent. Sterowanie domontowanymi urządzeniami roboczymi odbywa się precyzyjnie, jak nigdy dotąd. Hydraulika robocza Unimoga działa w sposób całkowicie proporcjonalny, pozwala też wykonywać przy użyciu joysticka dwa ruchy nastawcze jednocześnie. Przyciskami wielofunkcyjnymi na kierownicy i na wyświetlaczu można np. ograniczać wydajność pompy. Opisywana hydraulika działa dwuobwodowo, przy czym obwód 1 podaje olej pod ciśnieniem 200 barów w ilości 32 l/min, a w połączeniu z obwodem 2 uzyskuje się dodatkowo 55 l/min pod ciśnieniem do 240 barów. Napęd osprzętu udoskonalono pod jeszcze jednym względem: z przedniego wałka przekaźnikowego można teraz odbierać moc dochodzącą do 160 kW (dotychczas 150 kW).

Nowa hydraulika siłowa zastępuje pompy napędzane z wałka odbioru mocy oraz silniki w zabudowie

Hydraulika siłowa VarioPower – pod tą nazwą kryje się niezwykle wydajny napęd osprzętu, stanowiący w Unimogu alternatywę dla hydrauliki roboczej. Obecna hydraulika siłowa jest jeszcze efektywniejsza: posiada ona dwa obwody, każdy o przepływie oleju 125 litrów pod ciśnieniem 280 barów, z maksymalną mocą w każdym obwodzie 58 kW, głównie do napędzania stałych odbiorników mocy. Tym najnowszym rozwiązaniem można zastąpić pompy montowane na wałku odbioru mocy oraz silniki wysokoprężne w zabudowie, na przykład jako napęd zamiatarki w zabudowie. To sposób na zaoszczędzenie paliwa, miejsca i masy. Jeśli hydraulika siłowa nie jest potrzebna, można ją szybko i łatwo zdemontować z ramy podwozia, żeby wyeliminować zbędną masę i dzięki temu zwiększyć ładowność Unimoga. Opisywany system obsługuje się przyciskami na kierownicy, natomiast jego dane i informacje odczytuje się na wyświetlaczu nowej zintegrowanej tablicy wskaźników. Hydraulika siłowa dostępna jest dla modeli Unimoga od U 318 wzwyż.

Kabina o zwiększonej widoczności – nowoczesny design

Kabina o zwiększonej widoczności robi wrażenie nowoczesnym designem – utrzymana w typowym stylu Unimoga, a jednak nowa. Wygląd skróconej maski jeszcze silniej podkreśla zalety wizualne i funkcjonalne. W nowych zderzakach wbudowane są lampy LED ze światłami do jazdy dziennej. Wycieraczki znajdują się teraz nad przednią szybą, co daje większą powierzchnię wycierania i skuteczniejsze oczyszczanie szyby podczas opadów deszczu i śniegu.

Wskażmy jeszcze na charakterystyczną cechę wyróżniającą w obrębie typoszeregu: Unimogi od U 318 do U 530 mają oprawy reflektorów lakierowane w kolorze nadwozia.

Nowoczesna koncepcja obsługi: doskonałe warunki pracy w nowym wnętrzu Unimoga

Kierownica wielofunkcyjna, regulowana kolumna kierownicy, mocniejszy układ grzewczo-klimatyzacyjny z lepszym rozprowadzaniem powietrza – wszystko to uprzyjemnia jazdę i kierowcy, i pasażerowi. Ulepszono elementy obsługowe – między innymi wprowadzono dźwignię na kolumnie kierownicy, służącą do obsługi funkcji jezdnych, takich jak przełączanie skrzyni biegów, czy też nowego hamulca silnikowego Premium. Nowością jest także zintegrowana tablica wskaźników z dużym, jasnym wyświetlaczem – kierowca otrzymuje na niej czytelne informacje. Joystick służący do obsługi urządzeń roboczych jest wyjmowalny; posiada on takie funkcje jak np. odwracanie kierunku jazdy podczas pracy z osprzętem. Niezakłóconą widoczność na osprzęt zamontowany z przodu zapewnia nowa kamera przednia – kolejne udogodnienie dla kierowcy. Nadal dostępna jest opcja w postaci niezwykłego systemu VarioPilot®, w którym kierownicę wraz z pedałami można przesuwać z miejsca kierowcy na miejsce pasażera. Opcjonalny układ regulacji ciśnienia w oponach (Tirecontrol Plus) posiada teraz nowy, znacznie prostszy sposób obsługi na wyświetlaczu – użytkownik ma do wyboru gotowe tryby regulacji: „Szosa”, „Piasek” i „Nierówności”.

Nowe silniki BlueEfficiency Power i mocniejsza skrzynia biegów

Dwa skonstruowane całkowicie od nowa silniki BlueEfficiency Power dostosowują Unimoga do wymogów normy spalin Euro VI oraz zapewniają większą wydajność, zwłaszcza w eksploatacji z osprzętem, dla którego przewidziana jest obecnie jeszcze większa moc. Są to trzy silniki cztero- i sześciocylindrowe o mocy w zakresie od 115 kW (156 KM) do 220 kW (299 KM), należące do typoszeregów OM 934 i OM 936, o pojemności skokowej 5,1 i 7,7 litra, przy czym wersja 220 kW (299 KM) stanowi rekord w dziejach Unimoga. Obecne supernowoczesne napędy łączą w sobie niskie zużycie paliwa – oszczędność do trzech procent – z wysoką czystością spalin. Emisja cząstek stałych oraz tlenków azotu spadła nawet o 90 procent w stosunku do silników Euro V. Nowe silniki imponują niebagatelną mocą i momentem obrotowym w całym zakresie prędkości. Udoskonalono elektropneumatyczną skrzynię biegów, posiadającą osiem biegów do jazdy w przód i sześć wstecznych; szybką zmianę kierunku jazdy ułatwia – tak jak dotychczas – synchronizowany rewersyjny układ przełączania biegów Electronic Quick Reverse, bardzo użyteczny przy pracy z osprzętem.

Bogaty system bezpieczeństwa

Utrzymywanie toru jazdy, precyzyjna reakcja na ruchy kierownicą, zastosowanie systemu ABS – z myślą o bezpieczniejszej eksploatacji na każdą porę roku. Marka Mercedes-Benz jako czołowy producent pojazdów użytkowych ujawnia tu całą swoją fachowość – już od kilkudziesięciu lat nieustannie doskonalono bezpieczeństwo aktywne i bierne z myślą o ochronie kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego. Niski poziom drgań na stanowisku pracy, fotel z trójpunktowym pasem bezpieczeństwa i zagłówkiem, a także wysoki komfort panujący w kabinie Unimoga – wszystko to bardzo sprzyja bezpieczeństwu na drogach. Korzystny wpływ na zachowanie pojazdu ma optymalne rozłożenie nacisków na osie oraz jednakowy rozmiar kół. Zastosowana w Unimogu kabina o zwiększonej widoczności wyznacza oddzielne standardy: posiada ona panoramiczną szybę przednią, sięgające nisko w dół szyby boczne oraz krótką maskę, tak że kierowca świetnie ogarnia wzrokiem przestrzeń drogową i roboczą. Kierowcę dodatkowo wspomaga nowa kamera przednia, która przekazuje obraz bezpośrednio sprzed pojazdu, ułatwiając podłączanie osprzętu. Nowe reflektory z funkcją świateł do jazdy dziennej polepszają zarówno widoczność otoczenia, jak i zauważalność pojazdu dla innych uczestników ruchu. Nie zapomnijmy o zdolnościach terenowych Unimoga: osie portalowe, znaczny prześwit podwozia, blokowane mechanizmy różnicowe, ogumienie pojedyncze, możliwość „wybujania” samochodu z zagłębień terenu (Electronic Quick Reverse) – to cechy, które czynią Unimoga naprawdę wyjątkowym.

Jakość Mercedes-Benz, made in Wörth

Domem rodzinnym producenta Unimogów, Mercedes-Benz Special Trucks, jest fabryka w Wörth, największa na świecie montownia samochodów ciężarowych. Od założenia zakładu, które miało miejsce w 1950 roku, wyprodukowano tu ponad trzy miliony wielkoseryjnych pojazdów użytkowych. Tradycją tą nasiąknięty jest również Unimog, który łączy najwyższe standardy jakościowe z techniczną innowacyjnością działającego na całym świecie wytwórcy pojazdów użytkowych, przejawiającą się w każdym nośniku narzędzi z generacji BlueTec 6.

Usługi finansowe „szyte na miarę”

Podobnie jak ogólna koncepcja eksploatacyjna Unimoga, tak również usługi finansowe oferowane przez Mercedes-Benz Bank są indywidualnie „szyte na miarę”. Bank ten w swojej obszernej ofercie ma dla klientów innowacyjne modele finansowania, sięgające od leasingu z serwisem po leasing dla sektora komunalnego, znacznie odciążający budżety w sektorze publicznym. Do wyboru są cztery modele finansowania, dostosowane do indywidualnych życzeń i potrzeb.

Serwis Mercedes-Benz kojarzy się z najwyższym stopniem mobilności

Ciesząca się uznaniem na całym świecie jakość i długa żywotność wszystkich Unimogów ma swoje źródło między innymi w sprawnym serwisie oferowanym przez markę Mercedes-Benz. Fachowcy od serwisu wykonują przeglądy, diagnostykę i naprawy w ponad 650 lokalizacjach, na terenie ponad 130 krajów na całym świecie. Oprócz tego klienci mogą liczyć na intensywną opiekę, świetne oferty serwisowe i doradztwo techniczne, a także wziąć udział w szkoleniach jazdy, bezpieczeństwa i technicznych.

Cztery bogate oferty serwisowe

Klienci Unimoga mają do wyboru cztery oferty serwisowe, na przykład opcjonalne przedłużenie gwarancji na cały samochód do 24 lub 36 miesięcy, gwarancję dodatkową, która zapewnia ochronę i przejrzystość kosztów bez udziału własnego, a także przewidywalne, atrakcyjne warunki na drugi i trzeci rok użytkowania od pierwszej rejestracji. Oferta w zakresie umów serwisowych obejmuje również świadczenia przeglądowo-naprawcze (Service Complete), które można jeszcze uzupełnić umową leasingową (Service Leasing Complete). Ten obszerny pakiet świadczeń – opłacany w stałych ratach miesięcznych – zawiera wszelkie prace warsztatowe, łącznie z uzgadnianiem terminów i kontrolą rachunkową. Zapewnia on naszym klientom dużą przejrzystość kosztów oraz bezpieczeństwo eksploatacji i ekonomiczność floty Unimogów. Wraz z nową generacją Unimogów wprowadzono po raz pierwszy możliwość zawarcia umowy wyłącznie przeglądowej (Maintenance Complete). Podczas uzgodnionego okresu umownego daje ona klientowi wyraźne korzyści cenowe w zakresie wszystkich świadczeń przeglądowych.

   
       
   

Pełna lista aktualności Pełna lista aktualności