Uczestnicy programu

03
03/2011

Nowa Optima Hybrid zwiastunem ‘Ekodynamicznej’ ery marki Kia

kategorie: EKOLOGIA

  • Pionierskie technologie z myślą o przyszłości
  • Genialny w swej prostocie i optymalny kosztowo, równoległy system napędu hybrydowego
  • Przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 9,2 sekundy i obniżony o 40,7 % apetyt na paliwo.

Już po kilku tygodniach od swej światowej premiery w trakcie salonu samochodowego Los Angeles Auto Show, Kia Optima Hybrid pojawia się przed europejską publicznością na salonie samochodowym w Genewie jako swoisty symbol rosnącego zaangażowania Kia Motors Corporation w sprawę ochrony środowiska naturalnego człowieka.

W roli zwiastuna ‘Ekodynamicznej’ ery marki Kia, nowa Kia Optima Hybrid stanowi kolejny i znaczący krok w kierunku obranego przez firmę celu − produkcji i popularyzacji przyjaznych środowisku naturalnemu środków transportu dla przyszłych pokoleń.

Stworzona głównie z myślą o rynku USA, Kia Optima Hybrid jest pionierem  nowych technologii, których rozwój następować będzie w światowych modelach produkcyjnych Kia na przestrzeni najbliższej dekady. 

Wchodząca do masowej produkcji w połowie roku 2011 Kia Optima Hybrid posiada w pełni równoległy system napędu hybrydowego, zapewniający iście  znakomite osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 9,2 sekundy i prędkość maksymalną 195 km/h − przy obniżonym o 40,7 % w stosunku do standardowej Kii Optima (wersja amerykańska) zużyciu paliwa.

Samochód Kia Optima Hybrid wyposażony jest w genialny w swej prostocie i optymalny pod względem kosztowym − równoległy system hybrydowy, w skład którego wchodzi jednostka benzynowa o pojemności 2,4 litra sprzężona z niewielkim silnikiem elektrycznym. Napęd na koła przednie przenoszony jest poprzez sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów − lecz bez tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej.

Umieszczony pomiędzy silnikiem elektrycznym a spalinowym specjalny zespół sprzęgający pozwala na odłączenie jednostki benzynowej, umożliwiając „zero-emisyjną” jazdę w trybie pełnego napędu elektrycznego od chwili startu − aż do momentu osiągnięcia prędkości 100 km/h.  Konfiguracja systemu nie wymaga stosowania silnika elektrycznego ani generatora prądowego o większej  mocy, czyli urządzeń zwiększających masę i koszt produkcji pojazdu.

Automatyka i przyjemność z jazdy na co dzień

Ruszając z miejsca, Kia Optima Hybrid korzysta z napędu elektrycznego (Electric Mode). Wraz ze wzrostem prędkości jazdy, hybrydowy rozrusznik/generator (HSG) o mocy    8,5 kW uruchamia jednostkę spalinową i powoduje przejęcie przezeń napędu samochodu, zamykając zespół sprzęgłowy. W tym momencie silnik elektryczny przełącza się w tryb hybrydowy i pracuje jako napęd wspomagający (podczas intensywnego przyspieszania lub jazdy pod górę) oraz generator prądowy, ładujący w miarę potrzeby baterię akumulatorów litowo-polimerowych. W przypadku zatrzymania pojazdu na czas dłuższy niż kilka sekund, pracujący silnik spalinowy zostaje automatycznie wyłączony − z myślą o zmniejszeniu do minimum zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin.

Podczas hamowania silnik elektryczny przetwarza energię kinetyczną w energię elektryczną, która uzupełnia stan baterii akumulatorów. Rozrusznik HSG działa także jako generator prądowy, doładowujący akumulatory na postoju. Bez względu na sposób jazdy i warunki drogowe w trakcie codziennej eksploatacji samochodu napęd hybrydowy działa automatycznie i niezauważalnie dla użytkownika.

Zastosowany w samochodzie Kia Optima Hybryd elektryczny silnik synchroniczny IPM 30 kW (tryb Electric Mode) ma moc 40,7 KM i moment obrotowy 205 Nm od 0 do 1400 obr/min.  System napędu hybrydowego (silnik elektryczny i spalinowy) rozwija łącznie 209 KM przy momencie obrotowym 265 Nm, dostarczając wrażeń niezwykle płynnej i satysfakcjonującej jazdy. 

Nowoczesna bateria akumulatorów i optymalizacja silnika spalinowego

Samochód Kia Optima Hybrid wyposażony jest w skonstruowaną wspólnie z LG Chem baterię akumulatorów litowo-polimerowych, które ze względu na optymalne proporcje pomiędzy oddawaną mocą, gęstością energetyczną oraz stabilnością termiczną nadają się doskonale do zastosowań w przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki wysokiej trwałości i niezawodności działania, stosowana w Kii Optimie bateria akumulatorów nie wymaga wymiany w całym okresie eksploatacji pojazdu − tj. przez co najmniej 10 lat lub 240.000 km przebiegu.

Z uwagi na stałą dostępność uzupełniającego momentu obrotowego wytwarzanego przez silnik elektryczny, seryjną, czterocylindrową jednostkę  spalinową Theta II o pojemności 2,4 litra poddano modyfikacjom, w wyniku których nastąpił wzrost jej sprawności oraz spadek zużycia paliwa o 10 procent.   

Pod kątem współpracy z napędem hybrydowym dokonano także modyfikacji automatycznej, sześciostopniowej skrzyni biegów stosowanej w konwencjonalnej Kii Optima − zastępując tradycyjną przekładnię hydrokinetyczną silnikiem elektrycznym i pompą oleju o wysokiej wydajności. Efektem tych zmian jest możliwość działania w trybie napędu elektrycznego (EV), zwiększony stopień odzysku energii kinetycznej w czasie hamowania i wyraźnie większa precyzja pracy w porównaniu z systemami CVT (przekładni bezstopniowej) oferowanymi przez konkurencję.

Równoległy system napędu hybrydowego dla samochodu Kia Optima Hybrid jest dziełem podseulskiego Instytutu Badawczego Eko-technologii (Eco-Technology Research Institute) Kia we współpracy z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Namyang (Namyang Research and Development Facility) oraz ośrodków technicznych Kia w innych krajach świata. System ten będzie dalej ulepszany i doskonalony pod kątem przemysłowego zastosowania w przyszłych modelach Kia na przestrzeni najbliższych dziesięciu lat.   

DANE TECHNICZNE  

  • Nadwozie i napęd 

Nadwozie samonośne czterodrzwiowe, pięciomiejscowe typu sedan o konstrukcji stalowej.  Równoległy system napędu hybrydowego składający się z zabudowanej poprzecznie z przodu jednostki benzynowej współpracującej z silnikiem elektrycznym. Napęd na koła przednie (2WD) za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej.

  • Silnik benzynowy CVVT o pojemności skokowej 2,4 litra  

Typ                                                ‘Theta II’

Rodzaj                                            rzędowy, czterocylindrowy, sprzężony z równoległym silnikiem elektrycznym o mocy 30 kW

Pojemność skokowa                        2359 cm3 (2,4 litra)

Moc maksymalna                            209 KM (153,7 kW) przy 6000 obr/min

Moment maksymalny                       265 Nm przy 4250 obr/min

Średnica cylindra x skok tłoka          88,0 x 97,0 mm

Stopień sprężania                            13,0:1

Zasilanie                                         MPI (wielopunktowy wytrysk paliwa)

Konstrukcja                                     kadłub i głowica ze stopu aluminium 

Klasa emisji spalin                           brak danych

  • Silnik elektryczny

Moc i napięcie robocze                     30 kW, 270 V

Zasilanie                                          bateria akumulatorów litowo-polimerowych (o dużej pojemności − ‘long-life’)

  • Skrzynia przekładniowa

Rodzaj                                             automatyczna, sześciostopniowa

  • Przełożenia automatycznej skrzyni przekładniowej

Bieg 1                                              4,212

Bieg 2                                              2,637

Bieg 3                                              1,800

Bieg 4                                              1,386

Bieg 5                                              1,000

Bieg 6                                              0,772

Wsteczny                                         3,385

Przekładnia główna                            3,320

  • Osiągi i zużycie paliwa

Przyspieszenie 0-100 km/h                9,2 sekundy

Prędkość maksymalna                      195 km/h

Zużycie paliwa

-  cykl miejski                                   7,8 l/100 km (35 mpg *)

- cykl pozamiejski                             5,9 l/100 km (40 mpg *)

- cykl mieszany                                6,4 l/100 km (37 mpg *)

*Zużycie paliwa wg oficjalnej metodyki przyjętej przez amerykańską agencję ochrony środowiska US EPA (mil/galon USA.)

  • Zawieszenie kół jezdnych 

Z przodu - niezależne, mocowane do ramy pomocniczej; kolumny MacPherson; sprężyny śrubowe, dwururowe amortyzatory gazowo-hydrauliczne, stabilizator przechyłów prętowy o średnicy 24 mm 

Z tyłu - niezależne, wielowahaczowe mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, dwururowe amortyzatory gazowo-hydrauliczne, stabilizator przechyłów prętowy o średnicy 15 mm 

  • Układ kierowniczy

Rodzaj                                   zębatkowy ze wspomaganiem elektrycznym MDPS

                                             (Motor Driven Power Steering)

Liczba obrotów kierownicy       2,94 − pomiędzy położeniami skrajnymi 

Średnica zawracania               10,45 m (minimum)

  • Hamulce

Wspomaganie                         pojedynczy siłownik podciśnieniowy o średnicy 266,7 mm

                                              (wersja LHD dla ruchu prawostronnego)

Hamulce przednie                    tarcze wentylowane o rozmiarze 300 x 28 mm (koła 16- i 17-calowe)

                                              tarcze wentylowane o rozmiarze 320 x 28 mm (koła 18-calowe)

Hamulce tylne                         tarcze lite o rozmiarze 284 x 10 mm 

Hamulec pomocniczy              uruchamiany pedałem; hamulec elektroniczny 

EPB                                       w opcji wyposażenia

System ABS                           4-kanałowy; system elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD

System pomocniczy BAS        wspomagający hamowanie awaryjne

  • Koła i ogumienie    

aluminiowe 16 x 6,5J cal z ogumieniem 205/65 R16 

aluminiowe 17 x 6,5J cali z ogumieniem 215/55 R17 

Wyposażenie seryjne              zestaw naprawczy 

Opcja wyposażenia                 pełnowymiarowa obręcz z ogumieniem

  • Wymiary    

Zewnętrzne (w mm)

Długość                    4845              

Szerokość *              1830

Wysokość                1450              

Rozstaw osi              2795

Rozstaw kół przednich             1601**            

Rozstaw kół tylnych                1601**

Zwis przedni               965                

Zwis tylny                  1085

Prześwit                    135

*bez lusterek zewnętrznych

**od 1595 do 1601 mm, zależnie od rozmiaru kół/ogumienia

Wewnętrzne (w mm)         

                                                              z przodu                    z tyłu 

Przestrzeń na głowę                                 1015                           955

Przestrzeń na nogi                                   1155                          880

Szerokość na poziomie ramion                  1455                          1415

Szerokość na poziomie bioder                   1388                          1384

  • Pojemności

Zbiornik paliwa                                         65 litrów

Pojemność bagażowa (wg VDA)               280 litrów

Pełna lista aktualności Pełna lista aktualności