Uczestnicy programu

26
03/2012

Kia Ray EV wyznacza początek nowej ery

kategorie: EKOLOGIA

Pierwszym produkcyjnym pojazdem elektrycznym marki Kia był zaprezentowany w grudniu 2011 roku Kia Ray EV (Electric Vehicle) − zero-emisyjny samochód miejski o dynamicznych osiągach i zasięgu do 139 km z pojedynczego naładowania akumulatorów.

Zaprojektowany wyłącznie na potrzeby lokalnego rynku koreańskiego, 3,6-metrowy samochód Kia Ray EV ma napęd na koła przednie i  wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 50 kW zasilany baterią polimerowych akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 16,4 kWh. Są one zabudowane pod podłogą i tylną kanapą pojazdu, a ich żywotność przewidziana jest na 10 lat.

Mimo wyższej masy własnej niż wersja o napędzie spalinowym, osiągi samochodu Ray EV są całkowicie akceptowalne dzięki rozwijanemu przez silnik elektryczny momentowi obrotowemu 167 Nm (+77% w stosunku do wersji poprzedniej). EV przyspiesza szybciej niż wersja benzynowa (0-100 km/h w ciągu 15,9 sek.), a jego prędkość maksymalna wynosi 130 km/h. Czas ładowania akumulatorów ze zwykłej sieci domowej 220 V wynosi 6 godzin, a z gniazda szybkiego ładowania − zaledwie 25 minut.

Zestaw wskaźników na desce rozdzielczej Ray EV obejmuje pierwszy w samochodzie tego typu system precyzyjnej nawigacji, pokazujący punkty normalnego i szybkiego ładowania znajdujące się w aktualnym zasięgu jazdy. Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy automatycznej skrzyni przekładniowej w zakresie Drive: „E” (‘eco’) zmniejszający zużycie prądu by wydłużyć zasięg jazdy oraz „B” (‘brake’) nastawiony na maksymalny odzysk energii m.in. podczas zjazdów z pagórków lub wzniesień.

Kia Ray EV to samochód rzeczywiście innowacyjny. Jego serce − silnik elektryczny osiąga 93% sprawności energetycznej, co jest wynikiem najlepszym w tym segmencie pojazdów. Nowatorska konstrukcja akumulatorów pozwala obniżyć ich masę o 13% przy wzroście gęstości energetycznej o 15% w stosunku do systemów  proponowanych przez konkurencję.

Kia Ray EV wyposażona jest także w nowe rozwiązanie odzysku energii podczas hamowania (regenarative braking system), wykorzystujący napędzany silnikiem elektrycznym, aktywny siłownik hydrauliczny, który dzięki utrzymywaniu ciśnienia w układzie hamulcowym pozwala niezależnie od okoliczności − utrzymać stałą siłę nacisku na pedał hamulca. Nad bezpieczeństwem pasażerów samochodu Ray EV czuwa sześć poduszek powietrznych oraz standardowe systemy elektroniczne − VDC (dynamicznej kontroli toru jazdy) oraz HAC, zapobiegający staczaniu się pojazdu podczas ruszania na wzniesieniu.

 

W roku 2012 Kia planuje produkcję 2500 samochodów Ray EV, z których większość trafi do koreańskich agencji rządowych oraz instytucji użyteczności publicznej. Będzie to kontynuacja długoterminowego programu badawczo-rozwojowego, którego celem jest  udostępnienie odbiorcom światowym przyjaznych środowisku naturalnemu środków transportu drogowego w okresie najbliższych 10 lat.

Kia Ray EV / Dane techniczne
WYMIARY
Długość             3593 mm    Szerokość    1595 mm
Wysokość        1700 mm      Rozstaw osi    2520 mm
Masa własna         1185 kg
NAPĘD
Silnik elektryczny      50 kW
Moc maksymalna     68 KM        
Moment maksymalny     167 Nm
ZASILANIE
Napięcie/ rodzaj        330V,  akumulatory polimerowe litowo-jonowe
Pojemność        16,4 kWh
Czas ładowania         6,0 godzin (cykl normalny / 25 minut (cykl przyspieszony)
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100          15,9 sekundy
Prędkość maksymalna       130 km/h
Zasięg maksymalny            139 km

Pełna lista aktualności Pełna lista aktualności