Uczestnicy programu

30
11/2010

Nowe silniki Forda – wyższe osiągi, większe oszczędności paliwa i niższa emisja CO2

kategorie: EKOLOGIA

  • Ford wprowadza na rynek nowoczesne, bardzo efektywne jednostki napędowe, benzynowe i wysokoprężne, zapewniające poprawę osiągów przy dalszym ograniczeniu zużycia paliwa i emisji CO2.
  • Nowa jakość wśród silników benzynowych: zupełnie nowe, 4-cylindrowe jednostki Ford EcoBoost o pojemności 1,6 i 2,0 litrów.
  • Całkowicie zmodernizowane i udoskonalone silniki Diesel rodziny Duratorq TDCi o pojemności 1,6 i 2,0 litrów.
  • Dostępne również silniki Diesel w wersji ECOnetic o bardzo niskiej emisji CO2.
  • Silniki współpracują z zaawansowanymi technicznie skrzyniami biegów, wśród których jest 6-biegowa dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna Ford PowerShift.
  • Znacząca redukcja ilości emitowanego CO2 w przypadku wszystkich średnich i większych modeli Forda.

Genewa, 2 marca, 2010 r. – Europejska gama modeli Forda przechodzi aktualnie proces głębokiej transformacji związany z wprowadzeniem kilku nowych jednostek napędowych. W 2010 roku w samochodach Forda pojawią się nowe generacje nowoczesnych i zarazem jeszcze bardziej efektywnych i oszczędnych silników, zarówno benzynowych jak i Diesel.

Nowe silniki nie tylko charakteryzują się wyższym momentem obrotowym i ogólnie korzystniejszym przebiegiem wartości momentu w całym zakresie obrotów silnika, ale także zapewniają znaczące oszczędności w spalaniu paliwa i emitują mniej CO2 w porównaniu z silnikami poprzedniej generacji.

W ślad za bardzo pozytywnym przyjęciem w Ameryce Północnej naszych pierwszych silników nowej rodziny EcoBoost z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, te same jednostki napędowe wprowadzamy obecnie do naszej oferty na rynku europejskim, w postaci zupełnie nowych silników 4-cylindrowych – zapowiada Derrick Kuzak, wiceprezes Forda, ds. rozwoju globalnych produktów.

Dzięki wprowadzonym równolegle daleko idącym modyfikacjom w naszej gamie silników Diesel TDCi, nasi klienci mają w tej chwili do wyboru szereg jednostek napędowych, reprezentujących najwyższą klasę światową, z których każda dysponuje dziś wyższą mocą i wyższym momentem obrotowym, jednocześnie spalając o wiele mniej paliwa i emitując do atmosfery mniejsze ilości CO2 – dodaje Derrick Kuzak.

Ford EcoBoost – Nowoczesna rodzina silników benzynowych

Kluczowe znaczenie dla realizowanego obecnie programu unowocześniania oferty silnikowej Forda jest wprowadzenie do oferty dwóch bardzo nowoczesnych 4-cylindrowych silników benzynowych EcoBoost.

Silniki zostały skonstruowane przez inżynierów w centrach konstrukcyjnych Forda w Europie, jako zupełnie nowa generacja benzynowych jednostek napędowych, o nieco zmniejszonej pojemności skokowej, charakteryzujących się jednocześnie znacznie lepszą efektywnością i niską emisją CO2. 4-cylindrowe jednostki EcoBoost uzyskują tak dobre parametry eksploatacyjne dzięki bardzo wysokiemu ciśnieniu bezpośredniego wtrysku paliwa, zaawansowanej technologii turbodoładowania oraz dzięki zastosowaniu układu niezależnych zmiennych faz rozrządu dla obu wałków. Wszystkie te elementy znacząco przyczyniają się do wzrostu efektywności silników.

Najważniejsze korzyści, jakie zapewniają silniki rodziny Ford EcoBoost to przede wszystkim:

  • Optymalizacja wydajności silnika – zużycie paliwa i emisję CO2 obniżono nawet o 20% w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami o większej pojemności skokowej.
  • Większa przyjemność i wyższy komfort prowadzenia pojazdu – wysokie wartości momentu w dolnym zakresie obrotów silnika oraz bardzo dobra dynamika silnika w całym zakresie obrotów.
  • Możliwość uzyskania większej mocy i wyższego momentu przy mniejszym silniku – osiągi typowe dla silnika o dużym litrażu udaje się uzyskać z jednostki o znacznie mniejszej pojemności.

4-cylindrowe silniki benzynowe Ford EcoBoost są obecnie dostępne w wersjach o dwóch pojemnościach: silniki 1,6-litrowe mogą mieć moc 150 KM lub 180 KM, z kolei silniki o pojemności 2,0-litrów mogą rozwijać moc 200 KM i wyższą.

1,6-litrowa odmiana silnika EcoBoost pojawi się najpierw w minivanach Ford C-MAX i Grand C-MAX w drugiej połowie 2010 roku, a następnie w nowym Fordzie Focus na początku 2011 roku. Z kolei 2,0-litrowa wersja tego silnika, o mocy 203 KM, ma swoją premierę w Fordzie Mondeo oraz w debiutujących na rynku w 2010 roku odnowionych Fordach S-MAX i Galaxy, których produkcję rozpoczęto w zakładach Forda w Genk w Belgii.

Silniki EcoBoost stanowią dziś centralny element globalnej strategii Forda projektowania i budowy nowoczesnych jednostek napędowych. Oczekuje się, że w skali globalnej całkowita sprzedaż samochodów z tymi silnikami powinna przekroczyć 1,3 mln do 2013 roku. Obok dwóch odmian 4-cylindrowych, liczba ta obejmuje także 3,5-litrową jednostkę V6, już teraz dostępną w niektórych większych modelach Forda na rynku północnoamerykańskim. Planowane jest także wprowadzenie jeszcze jednego silnika o mniejszej pojemności, który w przyszłości będzie produkowany w Europie.

Duratorq TDCi - Całkowicie zmodernizowane silniki Diesel

Cenione zarówno przez fachowców jak i użytkowników silniki Diesel Duratorq TDCi także zostały znacząco zmodyfikowane i udoskonalone z myślą o zastosowaniu w modelach 2010 roku. Wszystkie zmiany miały na celu zwiększenie efektywności, poprawę osiągów, pełniejsze wyciszenie i zwiększenie kultury pracy oraz dalsze ograniczenie zużycia paliwa.

Wśród licznych zmian konstrukcyjnych wprowadzonych w nowych silnikach Diesel TDCi o pojemności 1,6 i 2,0 litrów szczególnie należy wymienić:

  • Zastosowanie układu spalania nowej generacji, z niższym stopniem sprężania, większą średnicą komór spalania oraz mniejszym stopniem zawirowania mieszanki w komorach spalania.
  • Nowy układ wtryskowy common-rail, pracujący pod wyższym ciśnieniem, oraz zaawansowane technicznie wtryskiwacze z dyszami o wielu otworach.
  • Mniejsze turbosprężarki o obniżonej bezwładności i zmiennej geometrii łopatek kierownicy turbiny.

Bardziej efektywna praca układu spalania umożliwia silnikom TDCi spełnienie wymagań nowych, znacznie ostrzejszych norm emisji spalin Euro 5. Silniki te charakteryzują się przy tym niższym spalaniem i emitują do atmosfery mniejsze ilości CO2. Obok wyższej mocy maksymalnej, jednostki TDCi dają pojazdom lepszą dynamikę, co jest widoczne w szybszej reakcji na operowanie pedałem gazu: silniki szybciej „wchodzą” na obroty i dysponują większą siłą uciągu przy niższych prędkościach obrotowych.

Najnowsza 1,6-litrowa wersja silnika Diesel Duratorq TDCi będzie stosowana jako źródło napędu najnowszych minivanów z rodziny Ford C-MAX i Grand C-MAX, a także w nowym Fordzie Focus – będą to jednostki o mocy 95 KM lub 115 KM. Silnik ten jest także jedną z jednostek, którą od tego roku można wybrać dla Forda Mondeo. W zależności od konkretnego modelu, redukcja emisji CO2 w porównaniu z poprzednią wersją 1,6-litrowego silnika TDCi może wynieść do 6%.

Nowy silnik TDCi w wersji 2,0-litrowej jest oferowany w wersjach o mocy 115 KM, 140 KM oraz, po raz pierwszy, w wersji rozwijającej moc 163 KM. Jednostki te będą stosowane w nowym Fordzie C-MAX i Grand C-MAX, a także w nowym Fordzie Focus. W ofercie modelowej na 2010 rok silnik ten znajduje się także w palecie jednostek napędowych dla Forda Kuga, Forda Mondeo, a także dla odnowionych Fordów S-MAX i Galaxy. W zależności od konkretnego modelu, redukcja emisji CO2 w porównaniu z poprzednią wersją 2,0-litrowego silnika TDCi może wynieść do 7%.

Ford ECOnetic  - Superoszczędny

W gamie silników Diesel Duratorq TDCi, które już i tak są jednostkami bardzo ekonomicznymi, o wysokiej efektywności, są także specjalnie zaprojektowane, superoszczędne i wyjątkowo efektywne wersje ECOnetic, których konstrukcja i osprzęt zapewnia uzyskiwanie możliwie najniższych wskaźników zużycia paliwa i emisji CO2.

Oferowana obecnie rodzina modeli Ford ECOnetic obejmuje specjalnie przygotowane wersje modeli: Fiesta, Focus, Mondeo oraz Transit. Wartości emisji CO2 rozpoczynają się od bardzo niskiego poziomu 98g/km w przypadku niezwykle ekonomicznego Forda Fiesta ECOnetic.

Na 2010 rok zaplanowano premierę udoskonalonego Forda Focus ECOnetic, który – jako pierwszy model Forda w Europie – może dodatkowo być wyposażony w system Auto-Start-Stop. W tym wykonaniu zapowiadana wielkość emisji CO2 jest bardzo niska i ma wynosić zaledwie 99 g/km przy średnim zużyciu paliwa 3,8 l/100 km*.

Skrzynie biegów Ford – zaawansowana technika i wysoka efektywność

W ślad za postępami w dziedzinie ograniczania spalania paliwa i emisji CO2 w silnikach benzynowych i wysokoprężnych idzie zastosowanie w samochodach Forda nowoczesnych skrzyń biegów, wśród których na uwagę zasługuje przede wszystkim nowa 6-stopniowa ręczna skrzynia biegów oraz wyrafinowana konstrukcyjnie 6-biegowa, dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna Ford PowerShift.

Nowe minivany Ford C-MAX i Grand C-MAX oraz nowy Ford Focus napędzane 1,6-litrowym silnikiem benzynowym EcoBoost bądź 1,6-litrowym silnikiem Diesel Duratorq TDCi są pierwszymi modelami Forda, które zostały wyposażone w zupełnie nową 6-stopniową ręczną skrzynię biegów.

Nowa, 6-biegowa mechaniczna przekładnia Ford Durashift ma wyjątkowo lekką i zwartą konstrukcję zważywszy na przenoszone przez nią wysokie wartości momentu. Zoptymalizowana konstrukcja skrzyni biegów przyczynia się także do ograniczenia strat w sprawności pracy przekładni. W porównaniu ze stosowaną wcześniej przekładnią 5-stopniową, zużycie paliwa dla samochodów z nową skrzynią biegów w rzeczywistych warunkach jazdy jest obecnie mniejsze o 3 do 5%.

 Coraz większa liczba europejskich modeli Forda może obecnie być wyposażona w zaawansowaną konstrukcyjnie, niezwykle efektywną przekładnię automatyczną Ford PowerShift. Ma ona nowoczesną konstrukcję o dwóch sprzęgłach, którą charakteryzuje wysoka sprawność, optymalny dobór przełożeń i przyjemność prowadzenia, które są typowe dla ręcznej skrzyni biegów, z niezwykle płynną pracą i łatwością korzystania, które charakteryzują konwencjonalne skrzynie automatyczne.

Przekładnia Ford Powershift pozwala na uzyskiwanie znacząco wyższych wskaźników efektywności w porównaniu z powszechnie stosowanymi automatami z tradycyjnym przemiennikiem momentu obrotowego. Przynosi to obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 nawet w granicach 8 do 10 procent, przez co przekładnia pozwala zdecydowanie zbliżyć się do wskaźników uzyskiwanych przez samochody mające ręczną skrzynię biegów.

Przekładnia Ford Powershift należy do standardowego wyposażenia oferowanych w 2010 roku modeli Ford Mondeo, S-MAX oraz Galaxy napędzanych 2,0-litrowym silnikiem benzynowym Ford EcoBoost, oraz jest dostępna jako opcja w połączeniu z najnowszym silnikiem Diesel Duratorq TDCi o pojemności 2,0 litrów w następujących modelach: zupełnie nowych minivanach Ford C-MAX i Grand C-MAX, nowym Fordzie Focus, terenowym Fordzie Kuga oraz gamie największych Fordów: Mondeo, S-MAX i Galaxy.

Nasz cel: najniższe zużycie paliwa w swojej klasie

Ford bardzo poważnie zaangażował się w osiągnięcie wyznaczonego celu, którym jest uzyskanie wiodących w poszczególnych segmentach rynku redukcji zużycia paliwa i emisji CO2. Cele te mają być osiągnięte poprzez stopniowe wdrażanie światowej klasy nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, a także daleko posunięty nacisk na uzyskiwanie najwyższej efektywności produkowanych układów napędowych. Najnowsze silniki i skrzynie biegów wprowadzane w prezentowanych podczas salonu genewskiego najnowszych modelach są najlepszą ilustracją działań podejmowanych na rzecz realizacji tego celu. Pokazują także, że Ford poczynił znaczące postępy w tej dziedzinie.

Wszystkie te działania są częścią zakrojonego na nie notowaną wcześniej skalę programu inwestycji Forda obejmującego projektowanie i produkcję nowoczesnych silników. Rozpoczęty w 2008 roku 5-letni program inwestycji przyniesie aż 60 zupełnie nowych lub znacząco udoskonalonych jednostek napędowych oraz skrzyń biegów, które do roku 2013 pojawią się na różnych rynkach całego świata.

Program opiera się na stosowaniu najlepszych rozwiązań i najnowszych osiągnięć techniki w dziedzinie budowy silników, w tym przede wszystkim: bezpośredniego wtrysku paliwa, turbodoładowania, niezależnej regulacji faz rozrządu, a także wysokowydajnych silników Diesel oraz dwusprzęgłowych, 6-stopniowych skrzyń biegów, które nie tylko pomagają obniżyć zużycie paliwa i emisję zanieczyszczeń, ale także w istotny sposób polepszają osiągi. Dzięki konsekwentnie realizowanemu programowi inwestycji Ford umocni się w gronie światowych liderów w produkcji nowoczesnych silników.

Zdajemy sobie sprawę, że nabywców samochodów na całym świecie przede wszystkim interesują niskie koszty eksploatacji. Wprowadzenie na rynek najnowszych silników, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych, jest kolejnym ważnym krokiem ku osiągnięciu naszego celu, którym jest pozycja globalnego lidera pod względem oszczędnego zużycia paliwa – podsumowuje Derrick Kuzak.

Oba nasze nowe silniki benzynowe serii EcoBoost i najnowsze jednostki Diesel Duratorq TDCi zostały opracowane z zastosowaniem najnowszych rozwiązań, pokazując jak bardzo poważnie podchodzimy do realizacji celu, którym jest wyposażanie naszych samochodów w silniki wiodące pod względem oszczędności paliwa i niskiej emisji CO2.

Pełna lista aktualności Pełna lista aktualności