Uczestnicy programu

30
11/2010

Dwie floty eksperymentalnych samochodów z napędem elektrycznym pozwalają Ford of Europe na testowanie rozwiązań dla e-mobilności

kategorie: EKOLOGIA

Genewa, 2 marca, 2010 r. – Ford of Europe zdecydowanie przyspiesza prace nad zastosowaniem elektrycznych źródeł napędu pojazdów (e-mobility). Jedną z ostatnich inicjatyw jest włączenie się do realizowanego w Kolonii projektu colognE-mobil.

Niemiecki program colognE-mobil koncentruje się na zastosowaniu całkowicie elektrycznych układów napędowych w pojazdach użytkowych. Udział Forda w tym przedsięwzięciu świadczy o dużej wadze, jaką firma przywiązuje do prac nad wprowadzeniem napędu elektrycznego w szerokiej gamie samochodów. Przedsięwzięcie realizowane w Niemczech zazębia się z innym projektem, w którym Ford bierze udział, a mianowicie realizowanym w Wielkiej Brytanii i wspieranym przez tamtejszy rząd programie badań eksploatacyjnych pojazdów o bardzo niskiej emisji dwutlenku węgla ULCV (Ultra-Low Carbon Vehicles), w którym badaniom poddawane są samochody osobowe.

Partnerzy i cele projektu colognE-mobil

Celem projektu colognE-mobil jest poszerzenie zakresu możliwych zastosowań napędu elektrycznego w sektorze pojazdów użytkowych. W pierwszej fazie programu brytyjska firma Smith Electric Vehicles (SEV) zainstaluje wyprodukowane przez siebie elektryczne układy napędowe zasilane akumulatorowo w dziesięciu Fordach Transit. SEV sprzedaje takie właśnie samochody pod marką Smith Edison w Wielkiej Brytanii oraz na kontynencie europejskim już od 2007 roku.

Ford i firma SEV zbudują na bazie Forda Transit siedem dostawczych furgonów z napędem elektrycznym dla lokalnych firm usługowych, a także dwa mikrobusy dla firm przewożących osoby oraz jedno podwozie z kabiną, które po wyposażeniu w odpowiednie nadwozie będzie eksploatowane przez miejski dział usług komunalnych w Kolonii. Nieco później, do programu prób zostanie włączona także grupa samochodów osobowych Ford Focus BEV z napędem elektrycznym. Ford zajmie się obsługą techniczną i serwisem pojazdów, które będą użytkowane głównie w mieście. Do zadań Forda należeć będzie także analiza wyników i ocena opinii użytkowników zebranych w czasie trwania programu.

Miejscowy dostawca energii elektrycznej, firma Rheinenergie AG, zajmie się zbudowaniem odpowiedniej infrastruktury niezbędnej do ładowania akumulatorów. Podejmie się także dostarczania ekologicznej energii elektrycznej, wytwarzanej ze źródeł odnawialnych i neutralnej z punktu widzenia emisji CO2. Do zadań firmy energetycznej należeć będzie także badanie potrzeb i wymagań użytkowników pojazdów i przedstawienie propozycji rozwiązań mających ułatwić dostęp indywidualnych konsumentów do energii elektrycznej niezbędnej do napędu ich prywatnych pojazdów.

Natomiast integracja rozwiązań z zakresu e-mobility w system ruchu ulicznego i transportu miejskiego Kolonii jest tematem, którego badaniem zajmie się miasto Kolonia, jako trzeci partner projektu. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na wpływ nowych rozwiązań na poprawę jakości powietrza, obniżenie poziomu hałasu w centrum miasta oraz ogólny wzrost bezpieczeństwa ruchu.

Czwartym partnerem projektu jest Uniwersytet Duisburg-Essen, który zapewnia wsparcie naukowe i merytoryczne programu. Naukowcy uniwersyteccy na podstawie zebranych danych stworzą między innymi symulacje, które pozwolą na odpowiednią ekstrapolację wyników uzyskanych w Kolonii pod kątem zastosowania podobnych rozwiązań w całym regionie Nadrenii Północnej –Westfalii.

Wszyscy partnerzy będą szczegółowo analizowali między innymi trwałość i niezawodność akumulatorów, charakterystyki cykli ładowania i rozładowywania się akumulatorów używanych jako źródło napędu pojazdów w normalnej, codziennej eksploatacji. Przedmiotem zainteresowania będą także: technologia ładowania akumulatorów, bezpieczeństwo ruchu oraz akceptacja pojazdów z napędem elektrycznym przez użytkowników.

Elektryczny Ford Transit

Smith Edison jest samochodem dostawczym o napędzie całkowicie elektrycznym, opartym na popularnym dostawczym Fordzie Transit. W przypadku programu colognE-mobil samochody udostępnione przez Forda zostaną odpowiednio zmodyfikowane przez należącą do Tanfield Group firmę Smith Electric Vehicles, z siedzibą w Washington na północy Anglii.

Od 2007 roku grupa Tanfield oferuje bezpośrednio nabywcom w Wielkiej Brytanii i na kilku innych rynkach europejskich odpowiednio zaadaptowane wersje Forda Transit z napędem elektrycznym zasilanym z akumulatorów. Właśnie z tego względu samochody te uznano za najbardziej odpowiednie do programu realizowanego w Kolonii.

Źródłem napędu w tym przypadku jest bateria supernowoczesnych akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 40 kWh, które magazynują energię elektryczną wykorzystywaną do napędu silnika elektrycznego o mocy 90 kW. Moment napędowy jest przekazywany na tylne koła za pośrednictwem przekładni jednobiegowej. Obszary miejskie są właśnie idealnym miejscem do eksploatacji poruszającego się bezgłośnie samochodu Smith Edison, opartego na Fordzie Transit, dysponującego zasięgiem do 160 km i maksymalną prędkością 80 km/h.

Ładowanie akumulatorów odbywa się w sposób bardzo prosty. Pokładowy zasilacz odpowiedzialny za ładowanie akumulatora można po prostu podłączyć bezpośrednio do zwykłego gniazdka prądu jednofazowego 32A. Do pełnego naładowania akumulatorów wystarcza około 8 godzin.

Program colognE-mobil jest częściowo finansowany przez rząd niemiecki oraz rząd federalny landu Nadrenii Północnej – Westfalii. Jest bowiem częścią opracowanego przez rząd federalny szerszego „Narodowego Planu Rozwoju Mobilności z Wykorzystaniem Energii Elektrycznej”. Inicjatywa realizowana w Kolonii jest elementem programu dla regionu Nadrenii i Zagłębia Ruhry, jednego z ośmiu regionów, które biorą udział w tym eksperymencie badawczym. Rząd wyznaczył sobie bardzo ambitny cel, zgodnie z którym do 2020 roku po niemieckich drogach powinien poruszać się milion pojazdów z napędem elektrycznym.

Brytyjski program badań eksploatacyjnych pojazdów o bardzo niskiej emisji dwutlenku węgla (Ultra-Low Carbon Vehicles)

W Wielkiej Brytanii konsorcjum utworzone przez firmę Ford, angielsko-szkocką spółkę energetyczną Scottish and Southern Energy oraz Uniwersytet Strathclyde (w Glasgow) przygotowują się do rozpoczęcia w bieżącym roku eksploatacji prototypowych samochodów Ford Focus BEV z napędem elektrycznym.

Samochody będą używane od połowy tego roku zarówno przez spółkę Scottish and Southern Energy, jak i pewną liczbę kierowców prywatnych z okolic Hillingdon w hrabstwie Middlesex, których zaproszono do udziału w testowaniu prototypów. Samochody elektryczne należące do nowej floty aut demonstracyjnych BEV powstają częściowo przy dofinansowaniu ze środków publicznych, przyznanych przez Biuro Strategii Technologicznych TSB (Technology Strategy Board), brytyjską agencję rządową, do zadań której należy promowanie innowacyjnych przedsięwzięć realizowanych przez przemysł, umożliwiających obniżenie emisji CO2. Celem tego programu badawczego jest przetestowanie nowych technologii pod kątem możliwego zastosowania w rodzinie przyszłych europejskich modeli osobowych Forda.

Prototypy elektrycznego Forda Focus BEV

Prototypowy Ford Focus BEV jest konstrukcją opartą na obecnym modelu Forda Focus dostępnym na rynku europejskim, przy czym zastosowano w nim zupełnie nowy elektryczny układ napędowy dostarczany przez koncern Magna, będący strategicznym kooperantem Forda w tym przedsięwzięciu. Koncepcja napędu opiera się na rozwiązaniach przygotowywanych z myślą o nowych modelach Forda, które powstają na bazie nowej globalnej platformy podwoziowej dla aut kompaktowych. Napęd ten będzie zastosowany w modelu Ford Focus Electric, który pojawi się w Ameryce Północnej w 2011 roku.

Aby móc ocenić czy tego rodzaju technologia sprawdzi się w europejskich warunkach drogowych, postanowiono wyprodukować piętnaście prototypowych samochodów Ford Focus BEV z napędem elektrycznym. Samochody te będą charakteryzowały się zerową emisją spalin, bez jakiegokolwiek uszczerbku dla walorów użytkowych, do których przyzwyczajony jest użytkownik Forda Focus z napędem konwencjonalnym. Będą oczywiście dysponowały miejscem dla pięciu osób, obszernym i funkcjonalnym bagażnikiem oraz wszelkimi innymi walorami, z których znany jest Ford Focus.

W nadwoziu na pozór normalnie wyglądającego prototypu elektrycznego Forda Focus kryje się zespół najnowocześniejszych akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 23 kWh, zaś źródłem napędu jest elektryczny silnik trakcyjny z magnesami stałymi o mocy 100 kW. Ford Focus BEV będzie dysponował zasięgiem do 120 km (75 mil) i prędkością maksymalną do 136 km/h. Ładowanie akumulatorów zajmie około 6-8 godzin, przy czym wystarczy podłączenie do gniazdka zwykłej sieci 230 V.

W prototypowym modelu zastosowano szereg najważniejszych podzespołów sprawdzonych już z powodzeniem w modelach hybrydowych Forda oferowanych na rynku północnoamerykańskim, w tym między innymi osprzęt elektryczny do sterowania klimatyzacją. Sprężarkę klimatyzacji wykorzystującą wysokie napięcie zastosowano w Fordzie Fusion Hybrid oferowanym w Ameryce Północnej od 2009 roku.

Badania nad zastosowaniem napędu elektrycznego samochodów są kluczowym elementem do efektywnego wykorzystania globalnych zasobów technicznych i możliwości jakie daje ogromny potencjał tkwiący w wysokiej klasy specjalistach pracujących dla Forda na całym świecie – tłumaczy John Fleming, prezes i dyrektor zarządzający Ford of Europe.

Opracowanie floty prototypowych Fordów Focus BEV z napędem elektrycznym oraz udział w projekcie colognE-Mobil są kolejnymi ważnymi krokami w naszym dążeniu do wprowadzenia na rynek rozwiązań transportowych, które będą bardziej efektywne, mniej uciążliwe dla środowiska, a przy tym także bardziej dostępne i zarazem praktyczne z punktu widzenia użytkowników. Cieszymy się, że mamy możliwość podjęcia współpracy z różnymi partnerami w nowych przedsięwzięciach, których celem jest opracowanie rozwiązań, które mają szansę na realizację i które mogą pobudzić rozwój rynku pojazdów z napędem elektrycznym w Europie – dodał Fleming.

Prototypowy Ford Focus BEV – Dane techniczne

Rodzaj akumulatorów

akumulatory litowo-jonowe

Pojemność akumulatorów

23 kWh

Czas ładowania akumulatorów

6-8 godzin (w sieci o napięciu 230 V)

 

Silnik elektryczny

silnik z magnesami stałymi

Maks. moc silnika

100 kW

Maks. moment obrotowy

320 Nm

Prędkość maksymalna

136 km/h

 

Zasięg pojazdu

120 km (75 mil)

Pełna lista aktualności Pełna lista aktualności